Sportul pentru copii


Specialistii sustin ca activitatea fizica inceputa la varste fragede stimuleaza cresterea si capacitatea de comunicare a copiilor.

Pentru a fi sanatos, un copil trebuie sa fie activ. Specialistii in domeniu spun ca sportul actioneaza pe mai multe planuri. Sportul practicat de la varste fragede, intareste musculatura si oasele copilului, reduce substantial riscul de obezitate, il ajuta sa-si dezvolte indemanarea si sa devina sociabil si comunicativ. Alegerea unui sport trebuie sa se faca tinandu-se cont de dorintele si de aptitudinile copilului.

In cazul in care copilul percepe sportul ca pe o alta tema de scoala, cu siguranta el nu va manifesta interes fata de acesta. Activitatea fizica trebuie sa fie pe placul copilului. Parerea lui este foarte importanta atunci cand parintii intentioneaza sa il inscrie la un club sportiv. Activitatea aleasa nu trebuie sa implice o competitivitate prea mare la varste fragede. Chiar daca unii copii indragesc competitia, altii nu se pot ridica la nivelul impus.

Trebuie sa avem grija totusi, sa oprim activitatea fizica a micutului inainte ca aceasta sa devina extenuanta. De exemplu, pentru copilul de 7-8 ani sunt suficiente 20-30 de minute de mers cu bicicleta, impreuna cu unul dintre parinti.

Chiar daca un copil este la inceput mai stangaci in practicarea unui sport, el nu trebuie etichetat in acest fel, deoarece in perioada de crestere situatia se poate schimba. Specialistii spun ca fiecare tip de sport necesita un anumit tip de coordonare. Un copil care nu se descurca la fotbal, poate fi in schimb un bun inotator, activitate care nu solicita prea mult picioarele. Un alt exemplu este cel al copiilor care nu reusesc sa joace tenis sau baseball, deoarece nu-si pot coordona miscarile mainilor cu cele ale ochilor.

Asta insa nu ii impiedica sa devina buni gimnasti sau schiori, sporturi in care echilibrul este foarte important. De aceea, parintii trebuie sa fie atenti la abilitatile motorii ale copilului, astfel incat sa poata corela capacitatile fizice ale micutilor cu preferintele sportive ale acestora.

La 2-3 ani, copiii sunt prea mici pentru a practica un sport. Insa aceasta este varsta ideala pentru a-i deprinde cu anumite miscari precum alergatul, aruncarea si prinderea mingii, saritul pe perne de aer etc. Odata deprinsi cu principiile de baza ale unui sport, in functie de abilitatile pe care le-au dezvoltat, intre 4 si 12 ani, copiii pot practica: fotbal, volei, tenis, hochei (pe role sau gheata), baschet, patinaj si baseball.

Astfel, ei invata sa dribleze, sa paseze, sa arunce la cos sau sau sa suteze la poarta, imaginandu-si o situatie reala de joc. In plus, sustin psihologii, ei invata cum sa aplice diverse strategii de joc, dar si cat de important este jocul in echipa.

Sportul este indicat si copiilor cu dizabilitati: deficit de atentie, autism in faza incipienta, dar si pentru cei care au dificultati de invatare. In cazul lor, jocul le imbunatateste aptitudinile motorii, faciliteaza interactiunea cu alti copii si creste increderea in propria persoana. Sunt recomandate sporturi precum fotbalul, baseballul, baschetul sau atletismul.

Ce trebuie sa avem in vedere cand alegem sportul practicat de copil

Atunci cand ne hotaram asupra unui tip de activitate fizica pentru copiii nostri, trebuie sa tinem cont si de alti factori:

– Ce sport prefera copilul? Daca vrea sa se opreasca la unul sau prefera mai multe activitati sportive?

– Ce suma de bani si cat timp ne permitem sa alocam sportului efectuat de micut?

– Cine ii va fi antrenor? Care sunt valorile si convingerile acestuia in legatura cu sportul? Ii place sa lucreze cu copiii?

– Copiii se simt bine practicand sportul respectiv?

– Locatia si echipamenul disponibil sunt sigure? Ce masuri se iau in cazul in care unul dintre copii se raneste?

Atitudinea parintilor

– Faceti sport impreuna – Ca sa iti determini copilul sa fie activ, faceti miscare impreuna.

– Mergeti in parcuri – Faceti plimbari lungi sau provocati-l sa alerge pe distante scurte. Starniti-l cu competitii precum: „Cine ajunge primul la copac e campion!”
– Faceti excursii in familie – Mergeti la zoo, la Gradina Botanica sau la muzeele in aer liber. Imbinati educatia cu miscarea.

– Competitii de familie – O minge face minuni: incercati volei, fotbal sau baschet.

– Role sau bicicleta – Ambele sunt activitati iubite de copii si un mod placut de a petrece timp impreuna si de a face miscare. Provocati-l la concursuri cu premii si evidentiati-i mereu beneficiile pe care le are sportul, in comparatie cu calculatorul si televizorul.

– Vanatoarea de cadouri – Ascundeti in parc, prin iarba, doua sau trei cadouri si trimiteti-l pe cel mic sa le caute. Daca da semne de plictiseala sau agitatie, oferiti-va sa il ajutati.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: